nexus

Acasa Opinii Vitalie Serjant: „Procesul de optimizare a dat startul unei competiții sănătoase”

Vitalie Serjant: „Procesul de optimizare a dat startul unei competiții sănătoase”

director misovcaÎn comuna Gangura activează unicul gimnaziu cu predare în limba rusă din raionul Ialoveni. Şcoala, care se află în satul Misovca, a fost construită în anul 1976, are două etaje şi o capacitate de 320 elevi. În prezent, aici îşi fac studiile 85 de elevi din satele Misovca, Alexandrovca şi Homuteanovca. Procesul de instruire este ghidat de 12 profesori de bază şi trei care lucrează prin cumul. Despre activitatea gimnaziului am discutat cu Vitalie Serjant, director al instituţiei de mai bine de 21 de ani.

- Pe parcursul ultimilor ani, sistemul de învățământ din ţara noastră este într-un proces de optimizare. Cum a fost simțit acest proces în gimnaziul pe care îl conduceți?

- Procesul de optimizare a școlilor a fost destul de anevoios, în mare parte din cauza părinților care se opuneau cu înverșunare ca copiii lor să fie transportați zilnic la studii în Misovca. Școala din Alexandrovca a fost închisă, elevii mergeau la gimnaziul din Gangura, unde s-a încercat crearea condițiilor necesare. Însă, în final, în anul 2014 elevii alolingvi au venit la noi în gimnaziu împreună cu o parte din profesori. Condițiile de care dispune gimnaziul Misovca sunt adecvate desfășurării procesului de învățământ şi chiar mai bune decât existau în alte instituții. Acest lucru, de fapt, a şi convins părinții care inițial se opuneau. Zilnic copiii sunt transportați în siguranță cu un autobuz şcolar.

Calitatea procesului de învățământ nu s-a schimbat. S-a tins şi se tinde ca să fie oferite cele mai bune oportunități de dezvoltarea a copiilor, accentul fiind pus pe activități extra-curriculare. Ca urmare a procesului de optimizare, într-o clasă s-au întâlnit elevi din diverse sate şi chiar s-a dat startul unei competiții sănătoase între ei.

Desigur, avem şi greutăți. Numărul de elevi al școlii noastre este mic, iar aceasta înseamnă că şi bani în buget avem puțini. Dar, încercăm să ne descurcăm cu ajutorul Primăriei, al Consiliului raional.

- Care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă gimnaziul Misovca?

- Cea mai mare problemă este numărul mic de elevi, şi respectiv banii puțini ce-i urmează. Apoi ar fi şi terenul din jurul școlii, care necesită să fie amenajat.

- Care sunt necesitățile de cadre didactice? Vin tineri specialiști ca să predea?

- La momentul actual, vârsta medie a profesorilor este de 40 ani şi avem doar un singur profesor pensionar. Avem nevoie de profesori de informatică şi educație muzicală. Dar, ținând cont că numărul orelor este mic, nu apar nici doritorii. Ultima dată, un cadru didactic tânăr a venit cu patru ani în urmă.

- Există o asociație de părinți în gimnaziu? Cum asigurați transparența cheltuielilor în fața părinților?

- În gimnaziu nu există o Asociație a părinților. Fiecare donează cât poate atunci când trebuie. Dar părinții cunosc fiecare acțiune care se desfășoară în cadrul gimnaziului, pentru că periodic au loc adunări cu părinții. Ei se implică chiar şi în unele activități extra-curriculare.

- Ce relație aveți cu administrația publică locală?

- Relația e una lucrativă, sunt deschiși să ne ajute când avem o problemă. De exemplu, Consiliul raional la sfârșitul anului trecut de studii ne-a ajutat cu banii pentru salarii, pentru că nu ne ajungeau. De asemenea, ne-a susținut că să reparăm veceurile din interior şi să le aducem la starea în care să respecte normele sanitare. Primăria ne-a ajutat la reparația ospătăriei gimnaziului. Iar anul acestă, printr-o decizie a Consiliului local au fost alocați bani pentru transportul elevilor din Alexandrovca şi Homuteanovca.

Dacă nu am avea susținere din partea administrației publice locale, ne-am descurca foarte greu, căci am fi nevoiți să reducem cheltuielile sub toate aspectele, chiar şi salariile.

- Care credeți că este viitorul gimnaziului?

- Gimnaziul Misovca ca edificiu are condiții bune pentru desfășurarea procesului educațional, avem şi săli de clase dotate, profesori calificați. Însă, buna funcționare depinde de numărul de copii care vor dori să studieze în limba rusă. Experiența anilor trecuți ne arată că pe lângă numărul mic de copii care urmează să fie școlarizați, părinții din Alexandrovca şi Homuteanovca preferă să-şi înscrie copiii în scoli cu predare în limba de stat. De exemplu, din cei șapte copii care urmează să fie înscriși în clasă întâia anul acesta, doi vor merge, probabil, în altă scoală.

Noi punem accent pe calitatea studiilor oferite. Facem diverse proiecte extra-curriculare, unde copiii au posibilitatea să se manifeste, să-şi dezvolte diverse abilității ce le vor fi utile în viată. Ultima, în care au fost implicați şi părinții, a fost "Папа, мама, я – спортивная семья”. De asemenea, nu am renunțat la careurile solemne tematice din fiecare săptămână.

O bună practică este şi educația incluzivă. De câțiva ani, încercăm să creăm condiții pentru ca patru copii cu nevoi speciale să fie încadrați în procesul de studii. Am organizat o săptămână a educației incluzive în care am desfășurat activități, atât dedicate elevilor, cât şi părinților.

Viitorul gimnaziului este alimentat de optimismul profesorilor şi al părinților, care sunt foarte receptivi la proiecte pe care le inițiem. Dar realitatea este cruntă. Din cauza numărului mic de copii, este posibilă dispariția gimnaziului peste câțiva ani.

Interviu realizat de Lilia Tobultoc-Cojocaru


Curs valutar

  oferit de: cursbnm.md

nexus