INTERVIU. „Eu sper că tânăra generație va decide ce e bine pentru ea”. Aliona Baidan, directoarea LT „Ion Pelivan”, despre dezvoltarea spiritului civic și implicarea elevilor în luarea deciziilor
Republica Moldova se află în fața unui nou scrutin electoral, în urma căruia urmează a fi ales viitorul președinte. De asemenea, în tandem cu alegerile prezidențiale, cetățenii sunt chemați la vot pentru a decide perspectiva de dezvoltare a țării: cu sau fără Uniunea Europeană. Cum motivăm tânăra generație să se implice în luarea unor asemenea decizii, unde începe cultivarea spiritului civic al tinerilor și care este rolul școlii în acest proces? Despre aceasta a vorbit în cadrul unui interviu pentru IaloveniOnline Aliona Baidan, directoarea Liceului Teoretic „Ion Pelivan” din satul Răzeni, raionul Ialoveni, instituție care, de altfel, a fost inclusă în Rețeaua Școlilor Model, alcătuită din 35 de școli din întreaga țară. Directoarea instituției a oferit detalii și despre așteptările sale de la acest proiect și de ce anume Liceul din Răzeni a fost inclus în această rețea.
– Liceul Teoretic „Ion Pelivan” din Răzeni a fost selectat în Rețeaua Școlilor Model. Cum, de către cine și de ce din raionul Ialoveni a fost selectat anume liceul din Răzeni?
– Selecția școlilor a fost efectuată de către Ministerul Educației, care a făcut o analiză a activităților care se desfășoară în fiecare instituție. Liceul Teoretic „Ion Pelivan” este o instituție cu o activitate de peste 41 de ani, care poate să presteze servicii educaționale pentru încă cel puțin 200 de elevi, pe lângă cei pe care îi avem la moment înscriși. Noi am beneficiat de dotări și reparații capitale în cadrului Proiectului PRIM, dar s-au reparat și dotat doar două blocuri. Pentru a putea presta servicii de calitate, urmează, în cadrul Rețelei Școlilor Model, să mai reparăm capital alte două blocuri, blocul A și blocul D. Probabil Ministerul a ținut cont de faptul că lucrul trebuie dus până la capăt.
– Bine, dar dotări și reparații au fost făcute și în alte instituții din raion. Totuși, de ce dintre toate instituțiile din raion, anume „Ion Pelivan” a fost selectată.
– Pentru că suntem o instituție care poate să asigure performanță. Pe lângă asta, e vorba de așezarea geografică: suntem printre puținele licee din această parte a raionului și putem asigura învățământul liceal pentru copiii din gimnaziile din localitățile din apropiere. În instituția noastră își fac studii elevi din 7 localități vecine, printre care Horești, Cigîrleni, Cărbuna, Mileștii Noi. Avem elevi, inclusiv elevi din clasele primare, care vin zilnic din raionul Cimișlia.
– Referitor la acest subiect, la sfârșitul anului trecut, în raionul Ialoveni au fost reorganizate câteva școli, din cauza numărului mic de elevi. Dumneavoastră cum vedeți această situație? Educație de calitate poate fi făcută într-o școală mică, cu 50 sau 100 de elevi, spre exemplu, sau o școală cu capacități mai mari oferă studii mai calitative?
– O școală care are dotări, în primul rând. Ne referim nu doar la partea tehnică, dar și la partea ce ține de resurse umane, cadre didactice profesioniste. Din 54 de cadre didactice din instituția noastră, 6 au grad superior, 17 au gradul întâi și doar 10 cadre didactice nu au grad, dar care, or sunt în primii ani de activitate, or s-au recalificat, respectiv, sunt susținuți să obțină un grad didactic. Nu doar încăperea, clădirea, asigură calitatea. În primul rând – resursele umane.
– Dar investițiile într-o școală cu capacități mici sunt egale cu o investiție într-o instituție cu capacități mari?
– Investițiile la un număr de elevi costă mai mult. Același echipament digital pe care noi îl asigurăm pentru 852 de elevi, la o oră de informatică, unde 15 elevi au acces la 15 calculatoare și fiecare elev își poate realiza sarcinile în cadrul orelor, exact așa trebuie să fie și într-o școală mică. Asigurarea materială e aceeași, dar pentru un număr mult mai mic de elevi.
– Unul dintre scopurile acestui proiect, Rețeaua Școlilor Model, este să crească accesul elevilor din medii defavorizate, în special din localitățile mici, la educație de calitate. Dar cum îi convingem pe cei din localitățile mici că o școală cu capacități mai mari, poate oferi condiții mai bune? Cum îi convingem că o școală precum e Ion Pelivan poate să le ofere o educație mai bună?
– Doar prin rezultate, pentru că ele sunt cele mai grăitoare, și prin promovarea instituției, neapărat. Noi trebuie să demonstrăm că ceea ce facem o facem la nivel. Dar, până la urmă, opțiunea aparține părintelui. El e cel care va decide unde va studia copilul său. Eu, ca director, pot doar să susțin toate acțiunile de voluntariat pe care le realizează elevii noștri, să promovez cei mai buni elevi și rezultatele pe care le obțin ei, nu doar la examene de absolvire, ci și în cadrul proiectelor. Pentru că elevii noștri sunt foarte activi la acest capitol. În anul acesta, de exemplu, elevii au contribuit la completarea bugetului instituției cu peste 180 de mii de lei. Anul trecut, am fost selectați în cadrul Proiectului Participare Bugetativă în școli, unde elevii au fost instruiți de către CCIDE. S-a organizat un proces de votare, în care elevii au votat care proiect să fie implementat în instituție. A ieșit câștigător un proiect la care noi, cadrele didactice, nu ne-am așteptat, dar am respectat opțiunea alegătorilor. În cadrul acestui proiect, elevii au obținut 50 de mii de lei. Apoi, ei aplică la fiecare rundă a Fondului pentru Tineri Ialoveni și în fiecare rundă noi avem câte 2-3 proiecte implementate. O altă sumă impunătoare elevii au obținut-o la Concursul raional „Gândește Global, Implementează Local”, unde au obținut locul I și II, beneficiind de un premiu de 70.000 de lei și un alt premiu de 20.000 de lei. Această sumă ei au hotărât cum o cheltuie, pentru că ei au adus-o în instituție. Ei au ales să cumpere patru canapele, destul de confortabile, pentru holul instituției.
– Mulți spun că generația de astăzi este mai puțin implicată. Mai mult, tot auzim periodic că generațiile degradează. Ceea ce spuneți dumneavoastră este în contradicție. De ce au nevoie copiii de astăzi pentru a fi activi și pentru a-și da interesul în ceea ce se întâmplă în jurul lor?
– Ei au nevoie de acceptare și promovare. Elevul din secolul XXI are acces la foarte multă informație, iar în avalanșa asta de informație, nu că se pierd, dar nu știu cum să o selecteze pe cea veridică. De multe ori se lasă foarte ușor influențați. Aici, noi, maturii le suntem alături. Noi suntem cei care ghidăm copilul și le spunem ce e bine și ce e mai puțin bine. Nu aș spune că copiii sunt mai răi decât copiii din generația mea, de exemplu. Ce apreciez eu la ei este că sunt mai liberi în comunicare. Asta e ceea ce eu nu am avut ca elev. Îi invidiez că ei au așa condiții în care ei pot să își spună punctul de vedere. Treaba noastră, a maturilor, este să îi învățăm că punctul lor de vedere trebuie să fie argumentat.
– Și nu fac elevii un exces de zel în libera exprimare?
– Se întâmplă și astfel de situații. Dar noi suntem maturii și noi îi învățăm. Noi stabilim: aici e limita, de care nu trecem. Pentru că copilul e copil, până la urmă.
– Revenind la Rețeaua Școlilor Model: în februarie 2024, când a fost lansat proiectul, Ministerul Educației a anunțat că până la finele anului curent vor fi renovate 5 instituții din cele 35 incluse în rețea, iar la altele cinci vor demara lucrările. Ce așteptări aveți de la acest proiect și când se vor porni lucrurile și aici?
– Noi suntem în ultima etapă, în ultimele 5 instituții. Săptămâna trecută am avut o vizită de studiu a echipei BERD, s-a discutat cu elevii, am răspuns la întrebările potențialilor finanțatori. Așteptările noastre sunt legate de crearea condițiilor bune și foarte bune pentru elevi. Vorbim de reparația capitală a celor două blocuri care au rămas, dotarea și reparația capitală a sălii de sport în care își fac activitățile elevii din ciclul gimnazial și liceal, ne dorim neapărat să reparăm și să dotăm o sală de sport pentru învățământul primar, unde avem 331 de elevi. Amenajarea teritoriului – instituția are un parc foarte frumos pe care îl îngrijim prin intermediul proiectelor, dar avem două bănci dintr-un proiect, două bănci din alt proiect… Ne dorim un teren sportiv multifuncțional. Ne dorim sera școlii să o reparăm, să o punem în funcțiune pentru ca elevii să poată beneficia de activități practice în cadrul orelor de biologie. Ne dorim și punem accent și pe crearea condițiilor pentru cadrele didactice, pentru formarea continuă personală. Ne dorim un laborator digital, echipament digital în laboratoarele de fizică, biologie și chimie.
– Toate aceste lucrări se vor încadra în cadrul acestui proiect?
– Nu avem încă un plan al cheltuielilor sau un buget, ținând cont că suntem în ultimele 5 instituții și nu avem nici o dată concretă. Respectiv, mai avem de așteptat, dar nu este o problemă. Noi nu punem mânile pe bancă și așteptăm să vină cineva să ne dea ceva. Noi oricum căutăm finanțatori pentru necesitățile instituției. Echipament digital, de exemplu, noi putem implementa în cadrul unui proiect pe care l-am putea depune.
– Noi ne aflăm în preajma unor alegeri. La aproape toate scrutinele, numărul tinerilor care ies la votare este unul mic. Cum trezim interesul tinerilor în a participa la alegeri și de unde trebuie să înceapă acest procesul? Are școala un rol în acest sens?
– Da, cred că școala are un rol. Fac iarăși trimitere la exercițiul electoral de anul trecut, în care am avut un proces de vot în instituție. Au participat doar elevii care și-au dorit și am avut o participare foarte bună, la care nu ne-am așteptat. A fost un exercițiu care i-a impresionat. Pentru elevii din clasele primare bineînțeles că a fost ceva wow, pentru ei a fost ceva de vis să participe la niște alegeri. Dar și elevii din clasele gimnaziale și liceale ne-au asigurat că ei vor participa la toate procesele de vot, pentru că le-a plăcut. Ei au conștientizat că votul lor contează și că ei pot hotărî ceva.
De asemenea, pe 10 octombrie vom avea procesul de votare a președintelui Consiliului Elevilor din instituție. Copilul trebuie să exerseze și sperăm că aceste exerciții electorale să le dezvolte spiritul civic, rolul și responsabilitatea pe care o au ei. De multe ori, tinerii nu merg la vot pentru că spun „noi nu hotărâm nimic”. Noi încercăm să le arătăm că ei hotărăsc. Nu noi am decis ce proiect să fie implementat în instituție. Ei au decis și noi am respectat sută la sută alegerea lor.
– Pe lângă faptul că ne vom alege președintele pentru următorii ani, vom participa la un referendum, în care vom fi întrebați dacă suntem de acord cu modificarea Constituției, în vederea integrării Europene a țării noastre. Această decizie va avea un impact de lungă durată, pe zeci de ani înainte. Copiilor, li se vorbește în școală despre acest referendum?
– Da, se vorbește. Noi am fost implicați într-un proiect „Știu pentru ce votez”, organizat de Asociația Jocuri intelectuale în parteneriat cu Fundația Est-Europeană, unde fiecare diriginte, în cadrul orelor de dezvoltare personale și-a planificat o activitate. Pe lângă asta, atât la disciplina de educație pentru societate, cât și la disciplina de istorie a românilor și universală, cadrele didactice au primit recomandări de a vorbi elevilor despre rolul acestui vot pentru dezvoltarea țării noastre.
Mai mult, trei elevi ai claselor a XI-a au participat în perioada vacanței de vară la un proiect internațional „Lideri de Tineret pentru Europa”. Acești trei elevi, în urma instruirilor de care au beneficiat timp de o săptămână, au efectuat în instituție un atelier cu elevii claselor a X-a, cu aceeași tematică. Elevii au spus că pot asista și cadrele didactice, dacă își doresc, și vreau să vă spun profesorii au rămas impresionați. Elevii au fost foarte activi, și-au expus părerile, și-au argumentat opiniile. De asemenea, în cadrul campaniei naționale „Noi suntem Europa”, elevii vor avea o întâlnire cu Daniel Funeriu, Înaltul consilier al UE în domeniul educației și cercetării. De asemenea, pe 16 septembrie, am avut șansa, pentru că așa au spus și copii, să aibă o discuție despre valorile europene cu doamna președintă Maia Sandu. Ținând cont de toate acțiunile pe care le întreprindem, sperăm să dezvoltăm spiritul civic al elevilor. Eu sper că această generație va decide ce e bine pentru ei.
– Cum vedeți dumneavoastră Moldova Europeană, ca femeie, ca profesoară, ca directoare de liceu?
– O țară cu foarte mulți tineri, cu proiecte implementate care să ne dezvolte țara, să îmbunătățească nivelul de trai. Evident, tindem și la salarizarea pe măsura eforturilor depuse. Dar cel mai important să ne putem păstra tinerii, să avem tineri specialiști care să presteze servicii bune și foarte bune. Copiii în ziua de astăzi își doresc condiții foarte bune, au standarde foarte înalte, ceea ce noi, generația noastră, nu aveam. Dar asta e bine, pentru că cu cât mai înalte sunt standardele, cu atât mai mult ei o sa muncească pentru asta.